Het wapen van Zandvoort.

De Verbeelding Zandvoort

Manon Huik

Carolien
Hubert-Jan
Hubert-Jan,
Unit Manager Werkdag B.V.

De samenwerking tussen mensen bij het uitvoeren van een taak zorgt ervoor dat het werk effectief wordt gedaan. Wanneer  wordt de basis van elk project, het is echt verbazingwekkend om te zien hoe de resultaten worden beïnvloed. Elke werkplek of online werkruimte die een samenwerkingsgeest aanmoedigt (of teamgenoten nu op afstand zijn of op dezelfde locatie), zorgt voor een omgeving die succes mogelijk maakt.
Door samen te werken om samenwerkingsvaardigheden toe te passen en te focussen op teamwerktraining, kunnen alle leden van de afdeling, het team of de bemanning krachtig samenwerken. Door de silo’s te verwijderen, wordt de output van het werk veelzijdig. Door de werklast te verdelen over middelen of vast te stellen hoe de werkstroom zich als collectief zal ontvouwen, wordt verbeterd teamwork mogelijk om de zaken soepeler te laten verlopen.

Dit is waarom teamwork en samenwerking een positieve en professionele impact hebben.
Teamsamenwerking draait helemaal om teamwork
De kern van teamsamenwerking en teameffectiviteit ligt in succesvolle communicatie. Om iets te bereiken, moet het verzenden en ontvangen van berichten zorgvuldig worden ontworpen en uitgevoerd.
Wanneer we uren per dag aan een project werken met teamgenoten die brainstormen, details uitpluizen en abstracte ideeën omzetten in realiteit, is de enige manier om dit te doen door teamwerkprocessen op te zetten die ervoor zorgen dat iedereen wordt gezien, gehoord en begrepen. Hoe kom je anders van punt a naar punt b?
Hier zijn enkele belangrijke prestatie-indicatoren van een team dat is gebouwd voor succes:
Hoe mensen zich gedragen en met anderen omgaan
Deze vaardigheden worden door elk individu in het team ingebracht. Interpersoonlijke vaardigheden staan ​​als een “bijdrage” aan het collectief. Zelfs als een teamgenoot verlegenheid uitstraalt of discreet blijft, kunnen ze nog op andere manieren bijdragen aan de groepsdynamiek. Misschien is deze persoon rustig, maar daardoor lasergericht en kan hij zeer gedetailleerd technisch werk produceren. Aan de andere kant is iemand die meer extravert en charmant is misschien beter geschikt om groepsevenementen te faciliteren of een regisseur te zijn.
Omgekeerd speelt een gebrek aan interpersoonlijke vaardigheden ook een grote rol in groepsdynamiek. Wanneer een collega neerbuigend of dominant overkomt, zal deze energie anderen in het team beïnvloeden. Het is mogelijk dat een teamlid minder geneigd is om te delen of zich open te stellen wanneer hij of zij zich beoordeeld of neerbuigend voelt. Dit kan frictie veroorzaken en niet worden beschouwd als een vorm van “gezonde samenwerking.” Lina Lugova, CMO bij , benadrukt, “In elk team is het vinden van de juiste balans tussen interpersoonlijke vaardigheden en professionele expertise cruciaal. Hoewel technische bekwaamheid de uitvoering aanstuurt, bepaalt de manier waarop individuen met elkaar omgaan en communiceren vaak het algehele succes van projecten. Effectieve samenwerking komt voort uit wederzijds respect en begrip, waardoor zowel introverten als extraverten hun unieke sterke punten kunnen bijdragen.
Hoe iedereen met elkaar communiceert
Een samenwerkingsomgeving gedijt wanneer de benadering van communicatie wijd open is, wat betekent dat elke medewerker de kans krijgt om te spreken. Niemand mag zich ongemakkelijk of ongemakkelijk voelen bij het zoeken naar advies, het vragen om hulp of het delen van een weloverwogen mening. Wanneer een oplossing nodig is, moeten vragen worden gesteld en beantwoord naar beste vermogen van het team of de samenwerkende leider. Samen kan een oplossing worden bereikt.
Meer samenwerking begint vorm te krijgen wanneer managers beginnend bij zichzelf. Ze kunnen een veilig en beveiligd ‘nest’ creëren dat samenwerking bevordert wanneer ze de toon zetten die iedereen kan volgen. Een manager, leidinggevende of leider kan bijvoorbeeld het gesprek openen wanneer ze hun eigen reis of privéstrijd delen. Door het team om advies te vragen en hun eigen kwetsbaarheid te tonen, wordt iedereen uitgenodigd om een ​​beetje dieper te gaan en hun standpunt te delen.
Het kan net zo moedig zijn als het delen van een ernstige fout die tijdens het werk is gemaakt en die een leermoment wordt, of zo eenvoudig als het delen van een foto die in het weekend is gemaakt.
Bovendien wordt open communicatie nog versterkt wanneer de bedrijfscultuur een prioriteit is. Cultiveer een gevoel van kameraadschap door virtuele hangouts, teamlunches, feestelijke happy hours, een pauzeruimte met spelletjes, enz.
Hoe feedback wordt gegeven en ontvangen
Zonder feedback is er geen groei. Misschien wel een van de meest kritische aspecten van samenwerking, doordachte feedback is een indicatie van hoe comfortabel en zorgzaam teamgenoten met elkaar omgaan.
Er zijn momenten waarop we allemaal een cheerleader nodig hebben. “Goed idee! Ontdek het verder!” Andere keren moeten we wat kritischer zijn. “Uitstekende start, maar heb je overwogen hoe het zich zal ontwikkelen als X invloed heeft op Y en Y afhankelijk is van Z?”
Wanneer zowel de zender als de ontvanger van feedback de rol begrijpen van constructieve kritiek die opbouwt in plaats van afbreekt, ligt een succesvolle samenwerking voor de hand. Het zien van de waarde van het perspectief en de steun van een teamgenoot, in plaats van de dingen persoonlijk op te vatten, zorgt voor een sterke en hechte band .
Hoe leiderschap wordt onthuld
Sterk leiderschap biedt een container voor de . Goed management geeft individuen grenzen om binnen te werken en creëert een structuur die samenwerking en eigenaarschap bevordert. Mensen willen goed werk afleveren en daar trots op zijn. Met begeleiding, minimaal micromanagement en vertrouwen weet een teamleider wie wat kan doen, wat de sterke en zwakke punten van elk individu zijn, en kan hij zijn team delegeren om hen hun vaardigheden te laten aanscherpen om een ​​project tot een goed einde te brengen.
Hoeveel individuen nemen eigendom?
Als er iets misgaat (en dat zal op een dag gebeuren), is het, om een ​​constant gevoel van samenwerking te behouden, belangrijk om de behoefte aan persoonlijke verantwoordelijkheid bij te brengen. Natuurlijk kan het lijken alsof het team als geheel de klap zou krijgen, maar wanneer individuen tussenbeide komen om het probleem persoonlijk aan te pakken, ontslaat dat anderen van zich verantwoordelijk te voelen. Echte teamspelers nemen iets minder krediet en weinig meer eigendom op. Verantwoordelijkheid is de lijm die dingen in beweging houdt, en het stelt mensen in staat trots te zijn op hun werk door mensen te motiveren hun best te doen.
Voorkom fouten door te vertrouwen op uw team om samen te werken en ondersteuning te bieden:
In de beginfase van een project ideeën van elkaar laten afketsen
Bespreek en werk concepten onder elkaar uit om te zien of ze standhouden (sense check)
Laat de definitieve concepten langs nog een paar ogen lopen voordat u deze verzendt
Controleer en vergelijk feiten, briefingen, offertes, e-mails en al het andere met kleine details
Houd een papieren spoor bij of neem vergaderingen op, zodat u kunt vaststellen waar het bergafwaarts is gegaan of is verbeterd
Wat zijn de pijlers van goed teamwork en samenwerking?
Het potentieel voor effectief teamwerk wordt exponentieel vergroot wanneer iedereen zijn tijd, vaardigheden, middelen en expertise bundelt – de resultaten worden gemaximaliseerd wanneer mensen in aantallen werken.
Maar wanneer de dynamiek vol wantrouwen, intolerantie, slechte communicatie en geen einddoel in zicht is, zijn het deze voorwaarden die zorgen voor een minder dan ideale werkomgeving:
Geen doel hebben of zich niet aan een afspraak houden
Als er geen skin in het spel zit, zal niemand de taak tot het einde zien. Apathie krijgt niets voor elkaar en is de vijand van een goede samenwerking.
Geen deel uitmaken van het team
Wanneer het team te geïndividualiseerd wordt en niet samen kan functioneren, wordt de focus verminderd en is er geen emotionele gehechtheid aan het succes van het doel. Geen eigenaarschap betekent minder trots op resultaten.
Geen vertrouwen of veilige ruimte
Handelen in je eigen belang in plaats van dat van de groep is meestal een symptoom van het feit dat je niet het gevoel hebt dat iemand te vertrouwen is. Kameraadschap speelt een grote rol bij het versterken van de band tussen teamgenoten en werkt aan het opbouwen van vertrouwen.
Geen gedefinieerde rol
Op de tenen gaan staan ​​en het territorium van een teamgenoot betreden, gebeurt vaker als de rollen niet zijn gedefinieerd. Machtsstrijd wordt de norm wanneer opdrachten en taken niet goed worden gedelegeerd en mensen niet weten wat ze doen.
Nul samenhang
Organisatie en hiërarchie spelen een grote rol bij de verspreiding van werk. Een gemeenschapsgevoel voelen en meteen weten wie verantwoordelijk is voor wat werkt om synergie en flow te creëren.
Gebrek aan middelen
Als de middelen niet overvloedig zijn, heeft dit gevolgen voor iedereen. Stressniveaus stijgen wanneer werknemers niet over de tools beschikken die ze nodig hebben om hun werk te doen, bijvoorbeeld:
Weinig managementondersteuning
Wanneer het management er niet is om ondersteuning, feedback te bieden of de strijd aan te gaan voor hun team, kan de motivatie afnemen. Bovendien zullen mensen het gevoel hebben dat hun werk geen waarde heeft, dus wat heeft het voor zin?
Onenthousiaste teamleden
Geen richting betekent geen pad wat leidt tot geen focus en veel verveling. Structuur en communicatie zijn de sleutel tot het schetsen van hoe een project vorm moet krijgen.
Verkeerd beheerde verwachtingen
Wanneer de verwachtingen duidelijk zijn (rollen, deadlines, output, momentum, enz.), is het gemakkelijk om af te stemmen op wat wordt verwacht. Als ze niet duidelijk zijn, liggen teleurstelling en problemen zoals “off-brief” om de hoek.
Wat zorgt voor een geweldig team?
Het is makkelijk –  Hier leest u hoe u hem echt kunt duwen en naar huis kunt rijden:
Gebruik je oren en je mond
In plaats van dat één persoon de stroom van het gesprek overneemt, krijgt iedereen de spreekwoordelijke ‘schelp’. Laat ieder individu spreken om gehoord te worden, terwijl anderen antwoorden om het te begrijpen in plaats van alleen maar te antwoorden. Dit geldt voor online vergaderingen via videoconferenties en vergaderingen in het echt. Een hulpmiddel dat dit proces kan verbeteren is een . Deze digitaal geavanceerde tool kan de vergadertijden beheren, herinneringen instellen en ervoor zorgen dat er tijd is voor ieders inbreng. Bovendien kan het de frequentie van de bijdragen van elk lid volgen, waardoor een omgeving wordt gecreëerd waarin ieders stem wordt gewaardeerd. Wanneer we zowel onze oren als onze mond samen gebruiken, in plaats van alleen het een of het ander, gecombineerd met geduld en het verlangen om te leren en te begrijpen, creëren we een dynamische omgeving die goede communicatie bevordert. Probeer een paar minuten voor elke persoon in te stellen om te spreken, zodat het niet te veel tijd in beslag neemt, maar zorg er ook voor dat elke persoon meerdere keren kan spreken.
Facetime krijgen
Als je de gezichten van collega’s op kantoor of tijdens een onlinevergadering met teamleden over de hele wereld ziet, voelt samenwerking reëler aan. Wanneer je contact kunt maken met gezichten en oogcontact kunt maken, voelt het alsof je met een persoon werkt in plaats van met het idee van één. Een samenwerkingstool zoals videoconferenties die gebruikmaakt van audio en video, plaatst u digitaal voor uw team, ongeacht de geografische locatie.
Directe dialoog onderhouden
Zijgesprekken die rechtstreeks worden gevoerd met collega’s die kort zijn of buiten het team worden besproken, kunnen soms als tijdverspilling worden beschouwd. In werkelijkheid zijn ze dat niet. Dit soort discussies kan leiden tot out-of-the-box denken dat later op het project kan worden toegepast of nu tot een nieuw idee of project kan leiden. Praten met mensen buiten je afdeling werpt een heel ander licht en biedt een nieuw perspectief. Het is nuttig om samen te werken met mensen en ideeën buiten uw directe omgeving.
Moedig inspiratie van buiten aan
Door relevante informatie van buitenaf in de groepsdynamiek te brengen, krijgt de taak vorm en dimensie. Interacties die worden uitgevoerd met verschillende mensen, industrieën en bedrijven kunnen door diversificatie tot interessante resultaten leiden. Echte samenwerking en creativiteit komen immers tot leven wanneer we de punten tussen verschillende elementen en factoren met elkaar verbinden.
Maak communicatie #1
Iemands waarde aanboren in een samenwerkend team betekent een structuur creëren die hen de tools geeft om hun ideeën, standpunten te communiceren en effectief te werken. Om het beste uit iedereen te halen, moet u streven naar superieure communicatie die hun werk tot leven brengt.
Kiezen voor videoconferenties in plaats van bellen; presentaties presenteren die “tonen in plaats van vertellen” met behulp van schermdeling; en iedereen in de vergadering aanmoedigen om iets te zeggen, zijn allemaal kleine manieren om de communicatie aan te scherpen en aan te sturen.
Waarom samenwerking belangrijk is
Samenwerking is belangrijk omdat het een vermenging is van ieders collectieve ervaringen. En wanneer het wordt uitgedrukt met behulp van technologie die communicatie mogelijk maakt, is het resultaat meestal zeer de moeite waard.
Tweerichtingscommunicatiesoftware zoals conferentiegesprekken en videoconferenties opent nieuwe wegen voor gedachten, interacties en ideeën om met elkaar samen te werken om zinvolle verbindingen en werk te creëren.
Samenwerking maakt plaats voor probleemoplossing, biedt een container voor innovatie om te broeden, toont een meer holistische kijk op het grotere geheel, verbetert het delen van vaardigheden en brengt externe teams op één lijn.
Toewijding aan succes
Uiteindelijk is een belangrijke indicator van solide samenwerking dat het einddoel dat door iedereen wordt gedeeld hun inzet is om elk project of elke taak van de grond te krijgen. De kwaliteit van het werk, de passie achter het project, het proces om een ​​abstract idee concreet te maken – dit zouden de motiverende factoren moeten zijn die tot succes leiden.
Wanneer iedereen in het samenwerkingsteam dezelfde kant op gaat, wordt het eindresultaat duidelijk, vooral wanneer het team het project van begin tot eind heeft zien groeien.
Laat FreeConference de veelzijdige samenwerkingstool voor videoconferenties zijn waarmee uw team verbinding kan maken en de krachten kan bundelen. Voorbij  kunnen teams ultieme samenwerking ervaren met behulp van , en meer terwijl u in realtime deelneemt aan conferenties. Geniet van verbeterd teamwerk dat de droom laat werken!

Hubert-Jan

belang van teamwork
ons team
De samenwerking tussen mensen bij het uitvoeren van een taak zorgt ervoor dat het werk effectief wordt gedaan. Wanneer wordt de basis van elk project, het is echt verbazingwekkend om te zien hoe de resultaten worden beïnvloed. Elke werkplek of online werkruimte die een samenwerkingsgeest aanmoedigt (of teamgenoten nu op afstand zijn of op dezelfde locatie), zorgt voor een omgeving die succes mogelijk maakt.
Door samen te werken om samenwerkingsvaardigheden toe te passen en te focussen op teamwerktraining, kunnen alle leden van de afdeling, het team of de bemanning krachtig samenwerken. Door de silo’s te verwijderen, wordt de output van het werk veelzijdig. Door de werklast te verdelen over middelen of vast te stellen hoe de werkstroom zich als collectief zal ontvouwen, wordt verbeterd teamwork mogelijk om de zaken soepeler te laten verlopen.

Dit is waarom teamwork en samenwerking een positieve en professionele impact hebben.
Teamsamenwerking draait helemaal om teamwork
De kern van teamsamenwerking en teameffectiviteit ligt in succesvolle communicatie. Om iets te bereiken, moet het verzenden en ontvangen van berichten zorgvuldig worden ontworpen en uitgevoerd.
Wanneer we uren per dag aan een project werken met teamgenoten die brainstormen, details uitpluizen en abstracte ideeën omzetten in realiteit, is de enige manier om dit te doen door teamwerkprocessen op te zetten die ervoor zorgen dat iedereen wordt gezien, gehoord en begrepen. Hoe kom je anders van punt a naar punt b?
Hier zijn enkele belangrijke prestatie-indicatoren van een team dat is gebouwd voor succes:
Hoe mensen zich gedragen en met anderen omgaan
Deze vaardigheden worden door elk individu in het team ingebracht. Interpersoonlijke vaardigheden staan ​​als een “bijdrage” aan het collectief. Zelfs als een teamgenoot verlegenheid uitstraalt of discreet blijft, kunnen ze nog op andere manieren bijdragen aan de groepsdynamiek. Misschien is deze persoon rustig, maar daardoor lasergericht en kan hij zeer gedetailleerd technisch werk produceren. Aan de andere kant is iemand die meer extravert en charmant is misschien beter geschikt om groepsevenementen te faciliteren of een regisseur te zijn.
Omgekeerd speelt een gebrek aan interpersoonlijke vaardigheden ook een grote rol in groepsdynamiek. Wanneer een collega neerbuigend of dominant overkomt, zal deze energie anderen in het team beïnvloeden. Het is mogelijk dat een teamlid minder geneigd is om te delen of zich open te stellen wanneer hij of zij zich beoordeeld of neerbuigend voelt. Dit kan frictie veroorzaken en niet worden beschouwd als een vorm van “gezonde samenwerking.” Lina Lugova, CMO bij , benadrukt, “In elk team is het vinden van de juiste balans tussen interpersoonlijke vaardigheden en professionele expertise cruciaal. Hoewel technische bekwaamheid de uitvoering aanstuurt, bepaalt de manier waarop individuen met elkaar omgaan en communiceren vaak het algehele succes van projecten. Effectieve samenwerking komt voort uit wederzijds respect en begrip, waardoor zowel introverten als extraverten hun unieke sterke punten kunnen bijdragen.
Hoe iedereen met elkaar communiceert
Een samenwerkingsomgeving gedijt wanneer de benadering van communicatie wijd open is, wat betekent dat elke medewerker de kans krijgt om te spreken. Niemand mag zich ongemakkelijk of ongemakkelijk voelen bij het zoeken naar advies, het vragen om hulp of het delen van een weloverwogen mening. Wanneer een oplossing nodig is, moeten vragen worden gesteld en beantwoord naar beste vermogen van het team of de samenwerkende leider. Samen kan een oplossing worden bereikt.
Meer samenwerking begint vorm te krijgen wanneer managers beginnend bij zichzelf. Ze kunnen een veilig en beveiligd ‘nest’ creëren dat samenwerking bevordert wanneer ze de toon zetten die iedereen kan volgen. Een manager, leidinggevende of leider kan bijvoorbeeld het gesprek openen wanneer ze hun eigen reis of privéstrijd delen. Door het team om advies te vragen en hun eigen kwetsbaarheid te tonen, wordt iedereen uitgenodigd om een ​​beetje dieper te gaan en hun standpunt te delen.
Het kan net zo moedig zijn als het delen van een ernstige fout die tijdens het werk is gemaakt en die een leermoment wordt, of zo eenvoudig als het delen van een foto die in het weekend is gemaakt.
Bovendien wordt open communicatie nog versterkt wanneer de bedrijfscultuur een prioriteit is. Cultiveer een gevoel van kameraadschap door virtuele hangouts, teamlunches, feestelijke happy hours, een pauzeruimte met spelletjes, enz.
Hoe feedback wordt gegeven en ontvangen
Zonder feedback is er geen groei. Misschien wel een van de meest kritische aspecten van samenwerking, doordachte feedback is een indicatie van hoe comfortabel en zorgzaam teamgenoten met elkaar omgaan.
Er zijn momenten waarop we allemaal een cheerleader nodig hebben. “Goed idee! Ontdek het verder!” Andere keren moeten we wat kritischer zijn. “Uitstekende start, maar heb je overwogen hoe het zich zal ontwikkelen als X invloed heeft op Y en Y afhankelijk is van Z?”
Wanneer zowel de zender als de ontvanger van feedback de rol begrijpen van constructieve kritiek die opbouwt in plaats van afbreekt, ligt een succesvolle samenwerking voor de hand. Het zien van de waarde van het perspectief en de steun van een teamgenoot, in plaats van de dingen persoonlijk op te vatten, zorgt voor een sterke en hechte band .
Hoe leiderschap wordt onthuld
Sterk leiderschap biedt een container voor de . Goed management geeft individuen grenzen om binnen te werken en creëert een structuur die samenwerking en eigenaarschap bevordert. Mensen willen goed werk afleveren en daar trots op zijn. Met begeleiding, minimaal micromanagement en vertrouwen weet een teamleider wie wat kan doen, wat de sterke en zwakke punten van elk individu zijn, en kan hij zijn team delegeren om hen hun vaardigheden te laten aanscherpen om een ​​project tot een goed einde te brengen.
Hoeveel individuen nemen eigendom?
Als er iets misgaat (en dat zal op een dag gebeuren), is het, om een ​​constant gevoel van samenwerking te behouden, belangrijk om de behoefte aan persoonlijke verantwoordelijkheid bij te brengen. Natuurlijk kan het lijken alsof het team als geheel de klap zou krijgen, maar wanneer individuen tussenbeide komen om het probleem persoonlijk aan te pakken, ontslaat dat anderen van zich verantwoordelijk te voelen. Echte teamspelers nemen iets minder krediet en weinig meer eigendom op. Verantwoordelijkheid is de lijm die dingen in beweging houdt, en het stelt mensen in staat trots te zijn op hun werk door mensen te motiveren hun best te doen.
Voorkom fouten door te vertrouwen op uw team om samen te werken en ondersteuning te bieden:
In de beginfase van een project ideeën van elkaar laten afketsen
Bespreek en werk concepten onder elkaar uit om te zien of ze standhouden (sense check)
Laat de definitieve concepten langs nog een paar ogen lopen voordat u deze verzendt
Controleer en vergelijk feiten, briefingen, offertes, e-mails en al het andere met kleine details
Houd een papieren spoor bij of neem vergaderingen op, zodat u kunt vaststellen waar het bergafwaarts is gegaan of is verbeterd
Wat zijn de pijlers van goed teamwork en samenwerking?
Het potentieel voor effectief teamwerk wordt exponentieel vergroot wanneer iedereen zijn tijd, vaardigheden, middelen en expertise bundelt – de resultaten worden gemaximaliseerd wanneer mensen in aantallen werken.
Maar wanneer de dynamiek vol wantrouwen, intolerantie, slechte communicatie en geen einddoel in zicht is, zijn het deze voorwaarden die zorgen voor een minder dan ideale werkomgeving:
Geen doel hebben of zich niet aan een afspraak houden
Als er geen skin in het spel zit, zal niemand de taak tot het einde zien. Apathie krijgt niets voor elkaar en is de vijand van een goede samenwerking.
Geen deel uitmaken van het team
Wanneer het team te geïndividualiseerd wordt en niet samen kan functioneren, wordt de focus verminderd en is er geen emotionele gehechtheid aan het succes van het doel. Geen eigenaarschap betekent minder trots op resultaten.
Geen vertrouwen of veilige ruimte
Handelen in je eigen belang in plaats van dat van de groep is meestal een symptoom van het feit dat je niet het gevoel hebt dat iemand te vertrouwen is. Kameraadschap speelt een grote rol bij het versterken van de band tussen teamgenoten en werkt aan het opbouwen van vertrouwen.
Geen gedefinieerde rol
Op de tenen gaan staan ​​en het territorium van een teamgenoot betreden, gebeurt vaker als de rollen niet zijn gedefinieerd. Machtsstrijd wordt de norm wanneer opdrachten en taken niet goed worden gedelegeerd en mensen niet weten wat ze doen.
Nul samenhang
Organisatie en hiërarchie spelen een grote rol bij de verspreiding van werk. Een gemeenschapsgevoel voelen en meteen weten wie verantwoordelijk is voor wat werkt om synergie en flow te creëren.
Gebrek aan middelen
Als de middelen niet overvloedig zijn, heeft dit gevolgen voor iedereen. Stressniveaus stijgen wanneer werknemers niet over de tools beschikken die ze nodig hebben om hun werk te doen, bijvoorbeeld:
Weinig managementondersteuning
Wanneer het management er niet is om ondersteuning, feedback te bieden of de strijd aan te gaan voor hun team, kan de motivatie afnemen. Bovendien zullen mensen het gevoel hebben dat hun werk geen waarde heeft, dus wat heeft het voor zin?
Onenthousiaste teamleden
Geen richting betekent geen pad wat leidt tot geen focus en veel verveling. Structuur en communicatie zijn de sleutel tot het schetsen van hoe een project vorm moet krijgen.
Verkeerd beheerde verwachtingen
Wanneer de verwachtingen duidelijk zijn (rollen, deadlines, output, momentum, enz.), is het gemakkelijk om af te stemmen op wat wordt verwacht. Als ze niet duidelijk zijn, liggen teleurstelling en problemen zoals “off-brief” om de hoek.
Wat zorgt voor een geweldig team?
Het is makkelijk –  Hier leest u hoe u hem echt kunt duwen en naar huis kunt rijden:
Gebruik je oren en je mond
In plaats van dat één persoon de stroom van het gesprek overneemt, krijgt iedereen de spreekwoordelijke ‘schelp’. Laat ieder individu spreken om gehoord te worden, terwijl anderen antwoorden om het te begrijpen in plaats van alleen maar te antwoorden. Dit geldt voor online vergaderingen via videoconferenties en vergaderingen in het echt. Een hulpmiddel dat dit proces kan verbeteren is een . Deze digitaal geavanceerde tool kan de vergadertijden beheren, herinneringen instellen en ervoor zorgen dat er tijd is voor ieders inbreng. Bovendien kan het de frequentie van de bijdragen van elk lid volgen, waardoor een omgeving wordt gecreëerd waarin ieders stem wordt gewaardeerd. Wanneer we zowel onze oren als onze mond samen gebruiken, in plaats van alleen het een of het ander, gecombineerd met geduld en het verlangen om te leren en te begrijpen, creëren we een dynamische omgeving die goede communicatie bevordert. Probeer een paar minuten voor elke persoon in te stellen om te spreken, zodat het niet te veel tijd in beslag neemt, maar zorg er ook voor dat elke persoon meerdere keren kan spreken.
Facetime krijgen
Als je de gezichten van collega’s op kantoor of tijdens een onlinevergadering met teamleden over de hele wereld ziet, voelt samenwerking reëler aan. Wanneer je contact kunt maken met gezichten en oogcontact kunt maken, voelt het alsof je met een persoon werkt in plaats van met het idee van één. Een samenwerkingstool zoals videoconferenties die gebruikmaakt van audio en video, plaatst u digitaal voor uw team, ongeacht de geografische locatie.
Directe dialoog onderhouden
Zijgesprekken die rechtstreeks worden gevoerd met collega’s die kort zijn of buiten het team worden besproken, kunnen soms als tijdverspilling worden beschouwd. In werkelijkheid zijn ze dat niet. Dit soort discussies kan leiden tot out-of-the-box denken dat later op het project kan worden toegepast of nu tot een nieuw idee of project kan leiden. Praten met mensen buiten je afdeling werpt een heel ander licht en biedt een nieuw perspectief. Het is nuttig om samen te werken met mensen en ideeën buiten uw directe omgeving.
Moedig inspiratie van buiten aan
Door relevante informatie van buitenaf in de groepsdynamiek te brengen, krijgt de taak vorm en dimensie. Interacties die worden uitgevoerd met verschillende mensen, industrieën en bedrijven kunnen door diversificatie tot interessante resultaten leiden. Echte samenwerking en creativiteit komen immers tot leven wanneer we de punten tussen verschillende elementen en factoren met elkaar verbinden.
Maak communicatie #1
Iemands waarde aanboren in een samenwerkend team betekent een structuur creëren die hen de tools geeft om hun ideeën, standpunten te communiceren en effectief te werken. Om het beste uit iedereen te halen, moet u streven naar superieure communicatie die hun werk tot leven brengt.
Kiezen voor videoconferenties in plaats van bellen; presentaties presenteren die “tonen in plaats van vertellen” met behulp van schermdeling; en iedereen in de vergadering aanmoedigen om iets te zeggen, zijn allemaal kleine manieren om de communicatie aan te scherpen en aan te sturen.
Waarom samenwerking belangrijk is
Samenwerking is belangrijk omdat het een vermenging is van ieders collectieve ervaringen. En wanneer het wordt uitgedrukt met behulp van technologie die communicatie mogelijk maakt, is het resultaat meestal zeer de moeite waard.
Tweerichtingscommunicatiesoftware zoals conferentiegesprekken en videoconferenties opent nieuwe wegen voor gedachten, interacties en ideeën om met elkaar samen te werken om zinvolle verbindingen en werk te creëren.
Samenwerking maakt plaats voor probleemoplossing, biedt een container voor innovatie om te broeden, toont een meer holistische kijk op het grotere geheel, verbetert het delen van vaardigheden en brengt externe teams op één lijn.
Toewijding aan succes
Uiteindelijk is een belangrijke indicator van solide samenwerking dat het einddoel dat door iedereen wordt gedeeld hun inzet is om elk project of elke taak van de grond te krijgen. De kwaliteit van het werk, de passie achter het project, het proces om een ​​abstract idee concreet te maken – dit zouden de motiverende factoren moeten zijn die tot succes leiden.
Wanneer iedereen in het samenwerkingsteam dezelfde kant op gaat, wordt het eindresultaat duidelijk, vooral wanneer het team het project van begin tot eind heeft zien groeien.
Laat FreeConference de veelzijdige samenwerkingstool voor videoconferenties zijn waarmee uw team verbinding kan maken en de krachten kan bundelen. Voorbij  en , kunnen teams ultieme samenwerking ervaren met behulp van een, , en meer terwijl u in realtime deelneemt aan conferenties. Geniet van verbeterd teamwerk dat de droom laat werken!

Gek eigenlijk, (bijna) iedereen werkt in een team of heeft erin gewerkt. Maar als je de vraag stelt wat een team is, krijg je bijna nooit een eenduidig antwoord. In deze blog lees je verschillende meningen over wat een team is, maar ook mijn eigen definitie.
Wat is een team volgens: 
“Een team of ploeg is een aantal mensen, dat bij elkaar is gebracht, om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen.”
Wat is een team volgens: Auteur Martijn Vroemen.
In zijn boek “Team op Vleugels” omschrijft hij een team als volgt:
“Een bijzondere groep van beperkte omvang, waarin met een diversiteit aan talenten een complete taak wordt volbracht en waarbij de leden veel zelforganisatie hebben.”
Wat is een team volgens: Auteur Diederik Steeman
“De definitie van een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken.”
Wat is de beste definitie van een Team?
Ik moet heel eerlijk zeggen, ik vind van deze 3 de definitie van Wikipedia het beste. Ik ben nog geen betere tegengekomen. Wat ik  bijvoorbeeld mooi vind, is dat er ook staat dat het woord Team verwant is aan het Nederlandse woord “Toom”. Je weet wel, zoals jij je team in toom probeert te houden… ?. Wikipedia stelt de definitie van een Team ook gelijk aan het woord “Ploeg”. Ik denk dan aan twee dieren die samen een ploeg voorttrekken. Stel, die twee dieren willen beiden een andere kant op. Dat werkt dus niet.
Laten we de definitie van een team volgens Wikipedia eens verder uitdiepen om tot de kern te komen.
– Een team is een (klein) aantal mensen, –
Deze zin zegt al heel veel. Allereerst: Een team is meestal een klein aantal mensen. Als jij dus werkt in een team van 50 personen, is de kans groot dat je werkt op een afdeling, en niet in een team. De meeste teams bestaan uit maximaal 20 mensen. En dat is ook logisch, want om de communicatie open te houden en de lijnen kort, is het handig om mensen onder te verdelen in kleine “subculturen” (of teams?) waarbinnen iedereen volgens dezelfde spelregels speelt. En hoe kan een teamleider ooit goed weten hoe het met al zijn mensen gaat, als hij in zijn eentje verantwoordelijk is voor 50 man tegelijk? Als ik het voor het zeggen had, zou ik bedrijven aanraden geen teams groter dan 15 personen samen te stellen.
– dat bij elkaar is gebracht –
Ja oei, dat is toch vaak wel een dingetje. Een team is vaak bij elkaar gebracht. Het komt nog te weinig voor dat teams zelf nieuwe teamleden mogen uitkiezen. Soms is dat positief, maar soms ook negatief. Net als je familie, kun je je teamleden dus niet kiezen. Je hebt er mee te dealen. En dat is mogelijk hoor! Sterker nog, je team wordt heel leuk (en succesvol) als je alle verschillen omarmt!
– om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. –
Haha… Hier moet ik best om lachen. Want in de teams waar ik kom, is dat laatste nog wel eens een dingetje. Het eens zijn over de weg naar het doel. Sterker nog, dat is vaak aanleiding tot conflict. Er gaat best vaak iets mis bij het stellen van teamdoelen. Maar laten we Wikipedia wat credits geven, een succesvol team is het inderdaad eens over de weg naar het doel!
– Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen. –
Dit is mijn favoriete zin. Hoe saai zouden bedrijven zijn als er alleen maar grijze pakken zouden rondlopen? Allemaal dezelfde types? Geen Gekke Ans of Kritische Ton? Verschillende teamleden. Die elkaar aanvullen. Heerlijk vind ik dat.
Het lastige alleen is, dat die collega die dat teamlid zo goed aanvult, ook enorm in zijn irritatie-zone zit. Gedrag (of motieven) dat afwijkt van hoe we zelf doen of denken, zien we sneller als negatief dan als positief. Terwijl daar juist de magie zit van een team! Het onderstaande filmpje van Pixar geeft op een ludieke manier weer hoe leuk een bedrijf kan worden als we verschillen voor ons laten werken.



– Voor het goed functioneren van een team, dienen er leden in het team te worden opgenomen, die in meerdere of mindere mate, dezelfde individuele belangen hebben, kortom: het teambelang dient te stroken met de verschillende individuele belangen.
In mijn trainingen werk ik met Drijfveren, die deze belangen naar boven halen. Voor zowel het team als geheel, als elk individu binnen het team. Als het teambelang niet strookt met de behoeften of belangen van het teamlid, is hij of zij vaak niet zo betrokken. Misschien wel bij zijn eigen werk, maar niet zo zeer bij het team.
Verder dient er sprake te zijn van een gedeelde verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
Zinnetjes met ‘Dient er…’ erin, lees ik altijd als: Dat zou zo moeten zijn… maar is helaas niet zo. Ik hoop dat het in jouw team anders is, maar in de meeste teams wordt er toch vaak met de vinger gewezen “when the sh*it hits the fan”. Tuurlijk dit kan en moet anders! En daar ben ik dan weer voor! ?
En volgens Peacock Your Talent?
Ik heb de definitie van Wikipedia een beetje verbasterd en wat dingetjes aangevuld, hoop niet dat je het erg vindt?
 “Een team is een kleine groep mensen, dat bij elkaar is gebracht, maar ook graag samenwerkt om één gemeenschappelijk doel te bereiken. Ze zijn het niet altijd meteen eens over de manier waarop, maar door onderling overleg komen ze tot de beste weg. Ze weten allemaal waarom ze samen moeten werken om het doel te halen. Een team is in de eerste instantie bezig met het teambelang, maar houdt waar mogelijk altijd het individuele belang in het oog. Ze waarderen en respecteren elkaar om hun unieke capaciteiten, en vullen elkaar daarmee graag aan. “
Wil je hulp bij het vergroten van onderling vertrouwen en betrokkenheid? Plan een gratis strategiesessie met mij in en je krijgt direct 2 concrete tips om jouw team soepeler te laten samenwerken.


error: De inhoud van deze pagina is beveiligd !! Gr. Erik